De monarchie moet worden afgeschaft

Dit is het forum voor alle (voor)examenkandidaten die nog iets aan hun Maatschappij 2014/2015 moeten doen.
Umit
Berichten: 17
Lid geworden op: 02-12-2014 15:50

Bericht door Umit » 16-12-2014 16:09

Ik zeg monarchie moet blijven:

In ons land is het koningshuis zeer populair. De Nederlandse monarchie is voor de Nederlanders vooral een cultureel erfgoed. Volgens de Nederlanders hoort dit bij de Nederlandse samenleving. Als de monarchie afgeschaft zou worden gaan veel tradities ten onder. Voorbeelden van deze tradities zijn: koninginnedag en prinsjesdag. Deze dagen zijn typisch Nederlands :wink: :wink:

jules
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-12-2014 13:57

Bericht door jules » 16-12-2014 16:15

umit ik ben het niet met je argument een ik verwijs naar de tekst die je kunt lezen in mijn link

) Het hoort er gewoon bij. Het is traditie.
Het was ooit traditie in Nederland kinderen na de lagere school meteen aan het werk te zetten, tot we inzagen dat kinderen beter af zijn als ze doorleren en pas later gaan werken. Het was ooit goed gebruik om slaven uit Afrika op te halen en aan het werk te zetten in Zuid-Amerika, tot we inzagen dat die slaven ook mensen waren en ze gelijke rechten verdienden. Het is traditie om geld, macht en aanzien aan leden van één familie te geven, louter omdat ze zijn geboren uit een moeder of vader in dezelfde positie, tot we in gaan zien dat het rechtvaardiger en eerlijker is om niemand op basis van afkomst te bevoordelen.

5) O ja, Koninginnedag: gezellig!
Stel dat we vanaf nu op 30 april de dag van de Republiek vieren. We geven iedereen vrij, vrijmarkten worden ingericht, rood-wit-blauwe pakjes worden aangetrokken, de president houdt een mooie toespraak, radiozenders organiseren hun feesten. Is het dan niet aannemelijk dat er net zoveel plezier gemaakt wordt als tijdens de oude Koninginnedagen? Is het niet waarschijnlijk dat we binnen een halve generatie überhaupt zijn vergeten dat er ooit één blozende familie op die dag door het land reed om aan oud-Hollandse spelletjes deel te nemen?

quirine
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-12-2014 15:49

Bericht door quirine » 05-01-2015 14:07

Het koningshuis hoeft wat mij betreft voor de regie niet te blijven in nederland, we hebben een prima parlement wat alles regelt en bijv. minister president Rutten heeft ook een groot sociaal netwerk wat zich nog vele malen uit zou breiden als hij president zou worden van nederland.
Maar Willem Alexander en Maxima horen bij Nederland vind ik, ze zijn het plaatje van nederland en heel het land staat achter ze.
Zonder ons koningshuis is Nederland een stuk minder Nationalistisch en voelt men zich minder tot de regie aangetrokken.

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 05-01-2015 14:14

Ik ben er niet mee eens. Een koningin is bovendien niet partijdig. Een president zal altijd voor een partij uitkomen. Dit betekent dat niet de gehele bevolking achter de ideeën van een president zal staan.

jules
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-12-2014 13:57

Bericht door jules » 06-01-2015 15:43

atan een presiedent is meschien partijdig en kan nie de hele bevolking achter zich krijgen maar ik ben ook niet voor de konning dus daar staat ook niet iedereen achter

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 18:52

Ik ben het niet eens met je stelling. Weetje hoe veel geld een presidentieel leiderschap wel niet vraagt?!?! VEEL DUURDER!!!

Plaats reactie