Euthanasie moet voor iedereen mogelijk zijn.

Dit is het forum voor alle (voor)examenkandidaten die nog iets aan hun Maatschappij 2014/2015 moeten doen.
koosbernd
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-10-2014 20:23

Bericht door koosbernd » 29-01-2015 14:23

Hallo Chen,

Vorige week dinsdag kopte Trouw met:

"Altijd herrie in je hoofd: reden om dood te willen of speelde er meer?"

Zie deze bron. Het punt dat daar wordt gemaakt en wat je niet bespreekt is de overschatting van sommige mensen van hun probleem of psychische factoren die op de achtergrond de zelfbeschikking van de persoon aantasten. Daarom moet ook een psychiater checken of het wel echt de laatste optie voor die persoon is.

In 2014 zijn bij de Levenseindekliniek 3 casus van onzorgvuldigheid opgemerkt.

Wat moeten we met zo'n club (kliniek)?


Zie ook:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... meer.dhtml

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Overschatting probleem

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 12:34

Beste Koos,

Wat ik begrijp uit jou bericht is dat je denkt dat problemen vaak nog oplosbaar zijn en overschat worden. Ik denk dat dit juist het probleem is van deze maatschappij. Problemen worden niet serieus genomen, er wordt aangenomen dat de problemen oplosbaar zijn. Er wordt veel te weinig geluisterd naar de mensen zelf en er wordt veel te snel een conclusie getrokken dat de clienten de problemen 'overschatten'. Zoals ik al zei moet er sowieso een clausule komen, waarin wordt bepaald door een deskundige of zelfdoding de laatste optie is. Maar dit betekent niet dat problemen ONDERSCHAT moeten worden of dat zelfdoding geen optie is. Ik denk dat de client zelf het beste weet wat hij/zij voelt en of leven voor hem of haar nog zin heeft.

Levenseindekliniek 3 is een 'club' die is opgericht omdat er in de maatschappij geen oplossing is gevonden voor mensen die chronisch heel erg ongelukkig zijn. Deze clubs moeten ondersteunt worden, niemand hoeft te leven wanneer hij/zij dit niet wilt

Plaats reactie