gymlessen moeten afgeschaft worden

Dit is het forum voor alle (voor)examenkandidaten die nog iets aan hun Maatschappij 2014/2015 moeten doen.
quirine
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-12-2014 15:49

gymlessen moeten afgeschaft worden

Bericht door quirine » 09-12-2014 15:52

De gymlessen van tegenwoordig zijn meestal een lesuur van 50 minuten lang, waarvan we 20 minuten de tijd krijgen om ons te verkleden, dus houden we nog 30 minuten voor het sporten over. In deze 30 minuten moet ook de opdracht nog uitgelegd worden waardoor we dus nog minder tijd overhouden.

Onze gymlessen zijn bedoeld om ons te laten zien wat de verschillende mogelijkheden van bewegen zijn, om ons de lol van het sporten te laten zien en om ons voldoende lichaamsbeweging te geven.
Ik zelf hou heel erg van sporten en ik vind het heel fijn om veel te bewegen, als ik ga sporten met bijvoorbeeld mijn hockeyteam of als ga fitnessen met een vriendin sport ik ongeveer twee uur lang erg intensief en kan ik daarna thuis lekker douchen, maar met de ± 30 minuten tijd die we in de gymles over hebben om te sporten heb ik niet het idee dat ik even lekker gesport heb, we hebben ook geen tijd om te douchen en natuurlijk heeft niemand zin om bezweet door de school te lopen.

In de gymlessen wordt tegenwoordig niet intensief meer gesport, de leerlingen doen wel mee met de les maar alles gebeurd op hun eigen tempo. In de gymlessen voelen ook veel kinderen die bijvoorbeeld zwaarlijvig zijn of weinig balgevoel hebben zich niet op hun gemak omdat ze bijvoorbeeld met groepjes maken altijd als laatste gekozen worden, of als ze weer een slechte pass geven.

Natuurlijk zijn de gymlessen eigenlijk een heel erg goed doel, dat de leerlingen zich fysiek inspannen, dat de leerlingen werken aan hun conditie en dat de leerlingen samenwerken om een doel te behalen en om de leerlingen de verscheidenheid van het bewegen te laten zien. Het percentage mensen met obesitas in Nederland te hoog, en natuurlijk is lichaamsbeweging op jonge leeftijd een goed idee om de jeugd te stimuleren om te blijven sporten. Ik denk alleen dat we hiervoor te weinig tijd hebben in de 30 minuten die we kunnen sporten dus dat we dit doel in deze tijd niet kunnen behalen.

Een mogelijke oplossing waar ik aan zat te denken zou kunnen zijn dat de acht uur gym die je in de maand hebt samen worden gevoegd, je krijgt dan van school verschillende keuzes voor verschillende fysieke activiteiten die professioneel begeleid worden , en kan dan een keer per maand met een groep jouw gekozen activiteit beoefenen. Op deze manier heb je een leuke dag met je eigen keuze en zal het sporten intensiever en leuker worden.

De gymlessen van nu hebben totaal geen zin en de twee uur per week die we nu gym hebben zijn eigenlijk verspilde tijd die op school beter besteed kunnen worden. Wat mij betreft kan het vak gymnastiek op het onderwijs beter worden afgeschaft, of er moet een drastische verandering komen.

koosbernd
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-10-2014 20:23

Bericht door koosbernd » 09-12-2014 16:04

Je stelling is: "Gymles moet afgeschaft worden."

Maar je geeft toe dat het niet afgeschaft te worden als er maar een drastische verandering plaatsvindt. Aan wat voor drastische verandering denk je dan?

angel
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-12-2014 15:39

Bericht door angel » 09-12-2014 16:06

Hoi Quirine, ik ben het niet eens met jouw stelling, omdat zoals je al zegt gym is bedoeld om je kennis te laten maken met een sport. Dus eigenlijk is gym dan niet bedoeld om echt te sporten, maar om kennis met de sport te maken. Als je de sport dan echt leuk vind kun je altijd een proefles doen voor deze sport!

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 09-12-2014 16:12

Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, want: Beweging is goed voor ons lichaam en, vooral voor jeugd een voorwaarde voor een gezonde evolutie van de lichaamsgroei. Bovendien draagt een dagelijks uurtje sport en spel bij om kwalen als stress en zwaarlijvigheid te slim af te zijn.

floris
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:40

Bericht door floris » 09-12-2014 16:12

ik vind dat gymlessen moeten blijven tuurlijk zijn er altijd kinderen die er minder zijn maar die zijn weer wat beter in iets anders als ik slecht in wiskunde ben mag ik het ook niet laten vallen zo vind ik dat ook gelden voor de gymlessen

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Bericht door hcptrs » 09-12-2014 16:12

Hoi Angel. Ik ben het niet eens met je stelling. Wanneer je kennis wilt maken met een sport, kan je zelf een proefles regelen bij een vereniging of club. Voor mensen die niet goed kunnen bewegen, zijn gymlessen dan ook niet prettig en hierdoor zou het ego beschadigt kunnen worden. Tevens zijn meisjes op de middelbare school net in de pubertijd en nog volop hun eigen lichaam aan het ontdekken en komen maandelijkse problemen ook voor. Dit is niet prettig voor dames. Daarbij zijn kleedlokalen bij scholen vaak niet hygiënisch, voor mij lijkt het me niet prettig om de volgende les in een lokaal met zwetende kinderen te zitten.

quirine
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-12-2014 15:49

Bericht door quirine » 09-12-2014 16:14

Om even terug te komen op mijn stelling Koos en Angel,
Ik vind niet dat de gymlessen afgeschaft hoeven te worden, maar dat er een drastische verandering plaats moet vinden zoals ik al heb beschreven.
Een mogelijke oplossing waar ik aan zat te denken zou kunnen zijn dat de acht uur gym die je in de maand hebt samen worden gevoegd, je krijgt dan van school verschillende keuzes voor verschillende fysieke activiteiten die professioneel begeleid worden , en kan dan een keer per maand met een groep jouw gekozen activiteit beoefenen. Op deze manier heb je een leuke dag met je eigen keuze en zal het sporten intensiever en leuker worden.

koosbernd
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-10-2014 20:23

Bericht door koosbernd » 16-12-2014 16:04

Dat is inderdaad drastisch, maar het probleem is dat je vergeet wat het werkelijke doel is van gym:

- regelmatig lichamelijk actief zijn

Maar als je zegt: "Ik wil best wekelijks sporten, maar niet per se de voorgeschreven les volgen en liever spinnen of aquarobics oid," dan wordt de vraag: waar ben je dan precies tegen?

Umit
Berichten: 17
Lid geworden op: 02-12-2014 15:50

Bericht door Umit » 16-12-2014 16:13

MOET BLIJVEN

Ik vind trouwens dat het aantal gymuren behoorlijk omhoog moet op school. Lichamelijke opvoeding is 1 van de belangrijkste taken op school voor een kind. Vooral nu er steeds minder ruimte voor een kind is op straat om te spelen. :wink:

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Gym is belangrijk

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 12:07

Beste Quirine,

Ik vind niet dat gym moet worden afgeschaft. Dagelijkse beweging is erg belangrijk en de meeste kinderen zullen liever naar gym gaan dan naar een les wiskunde. Daarbij is het goed voor kinderen, om tussen het leren door even 'stoom' af te blazen en niet alleen mentaal maar ook fysiek bezig te zijn. Je zegt dat de lessen gym ongeveer 50 min. duren, maar wat zijn 50 min. op lange schooldagen van gemiddeld 7 uur per dag?

Daarbij zullen er ook leerlingen op school zijn die wel graag naar gym willen gaan, omdat er in de thuissituatie misschien niet het geld is om voor een club of dergelijke te betalen. Voor de mensen die niet bij een club kunnen, is het heerlijk om toch mee te genieten van de wekelijkse gymsessies waarin er periodiek verschillende activiteiten worden ondernomen.

Niet alleen zie je dat 'de jeugd van tegenwoordig' door social media, computerspellen, XBOX etc. minder beweegt dan vroeger, maar ook heeft een groot deel van de kinderen overgewicht. Vaak zie je dat ouders slechte rolmodellen zijn en zelf ook weinig tot niet bewegen. Ouders benadrukken niet genoeg hoe belangrijk beweging is. Op school wordt hier wel aandacht aan geschonken.

Daarbij, Quirine, vinden veel kinderen vakken zoals Wiskunde, Scheikunde, CKV etc. ook niet leuk en wordt er door vele niet actief meegedaan in de les. Moeten deze lessen dan ook afgeschaft worden? Wanneer ik naar je stelling kijk, vind ik dat je wel heel erg makkelijk doet over het afschaffen van gym. Terwijl dit alleen maar positief is voor de leerling.

Plaats reactie