De doodstraf moet weer ingevoerd worden

Dit is het forum voor alle (voor)examenkandidaten die nog iets aan hun Maatschappij 2014/2015 moeten doen.
Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 05-01-2015 14:01

Meneer, mijn stelling is hetzelfde als die van Floris waar ik mee eens ben.

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 05-01-2015 14:03

Umit is het eens met de stelling.

quirine
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-12-2014 15:49

Bericht door quirine » 05-01-2015 14:13

Umit schreef:ik ben tegen de doodstraf hier komen een paar argumenten die ik in het kort zal vertellen waarom de doodstraf niet moet worden ingevoerd.
Het eerste agrument is afschrikking: de doodstraf geldt als afschrikkende preventiemaatregel die ervoor zorgt dat de toekomstige criminelen 3 keer zullen na denken voordat ze een criminele activiteit zullen plegen, omdat zij bang zijn de doodstraf te krijgen.
Mijn 2de argument is onderhoud: de gestrafte hoeft niet meer langer door de gemeenschap verzorgd te worden. Mijn 3de argument zijn kosten: de gemeenschap hoeft de hoge kosten van de bewaking en beveiling niet meer te betalen. De kosten voor 1 gedetineerden ligt circa op 4 ton per jaar dat geld kunnen we beter gebruiken voor het onderwijs en dergelijke.
Mijn 4de argument is veiligheid: Als de gedetineerden weg is bestaat er geen gevaar meer voor de samenleving en dus is er geen kans meer dat de moord weer wordt herhaald. De samenleving is niet meer bang dat wanneer de gedetineerden vrij komt, weer een incident voorkomt.


:twisted: :twisted: :twisted:
Umit ben je dan niet voor de doodstraf?

koosbernd
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-10-2014 20:23

Bericht door koosbernd » 22-01-2015 14:58

Altan schreef:Meneer, mijn stelling is hetzelfde als die van Floris waar ik mee eens ben.
Gele kaart, Floris!! Het idee is natuurlijk dat je TEGEN Altan in gaat. Hoe moet het anders een felle discussie worden!

koosbernd
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-10-2014 20:23

Bericht door koosbernd » 22-01-2015 14:59

Altan schreef:Umit is het eens met de stelling.
Gele kaart, Umit!! Het idee is natuurlijk dat je TEGEN Altan in gaat. Hoe moet het anders een felle discussie worden! Volgende keer punt aftrek!

floris
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:40

Bericht door floris » 09-02-2015 14:22

De doodstraf is duurder dan iemand levenslang vast laten zitten.
Het is een illusie om te denken dat het invoeren van de doodstraf goedkoper is voor de maatschappij. De praktijk in Amerika laat zien dat juist de doodstraf een duurdere oplossing is. De procedures worden langer, de procedures vragen om meer onderzoeken, meer experts, extra zittingen et cetera. Dit betekent meer rechters, meer advocaten, meer griffiers, e.d. Om zorgvuldigheid te garanderen duren doodstraf-procedures gemiddeld zo 10 tot 20 jaar.

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Doodstraf moet niet worden ingevoerd.

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 11:27

Beste Altan,

Om te beginnen ben ik het niet eens met je stelling. We leven in een samenleving waarin iedereen gelijk is en waarin het belangrijk is dat alle burgers gelijk worden behandelt, ongeacht huidskleur, ras of religie. Door de doodstraf in te voeren zal er een beeld worden gegeven alsof hulp, mentale en fysieke zorg niet belangrijk is.

Wanneer mensen een ernstig misdrijf begaan (denk aan: verkrachting, moord, ontvoering etc.) zullen deze mensen een zodanige ernstige mentale beschadiging hebben dat deze mensen niet meer kunnen functioneren in de maatschappij. Door de doodstraf in te voeren wordt er alleen aan een 'oplossing' gedacht. Door deze mensen, die niet in de maatschappij kunnen functioneren, 'uit de weg te ruimen' WORDT HET PROBLEEM NIET AANGEPAKT. Er moet rekening gehouden worden met de verschrikkelijke dingen die 'de crimineel' misschien wel heeft meegemaakt. Geen een mens kan alle pijn van de wereld aan en wanneer er iets 'knapt' en deze mensen psychisch ontsporen, moet er hulp geboden worden in plaats van de dood straf.

Daarbij hebben OOK de mensen die een ernstig misdrijf begaan familie, vrienden, kinderen etc. Deze mensen zullen ook veel verdriet hebben wanneer hun man, vader, moeder, zus, broer, vriend of vriendin zou overlijden. Verplaats je eens in hun positie, wat de persoon waar je om geeft ook doet, de doodstraf verdient hij/zij niet. Natuurlijk wil je dat de mensen waar je om geeft de juiste zorg krijgen, zodat deze weer in deze maatschappij kunnen functioneren en mentaal alles weer op orde krijgen. Stel je voor dat jij jaren lang mishandelt bent door je ouders, het is jou nooit aangeleerd dat het fout is om je kinderen te slaan. Dit kan zo generaties doorgaan tot dat het helemaal mis gaat. Deze mensen hebben HULP nodig en geen doodstraf.

Daarbij zou er psychologisch onderzoek gedaan kunnen worden of er misschien een bepaalde stof in de hersenen aanwezig is waardoor mensen sneller mentaal doorslaan, zodat dit voorkomen kan worden. Niet alleen is dit goed om mensen (en hun familie en vrienden!!) te helpen, slachtoffers te voorkomen, maar ook is dit goed om het menselijk brein te leren begrijpen.

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 11-03-2015 21:53

Floris,

Ik heb niet in mijn argument genoemd dat het goedkoper zou zijn dan vast laten zitten, en je zegt dat de procedures heel lang duren. Tijdens de procedures zitten ze in de gevangenis natuurlijk en dat is wat je wil.

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 11-03-2015 22:00

Chen,

Natuurlijk moet iedereen gelijk behandeld worden ongeacht huidskleur, ras of religie. De mensen die de doodstraf toegediend moeten krijgen hebben een ander/en wat aangedaan wat totaal niet kan. Deze mensen zouden daardoor ook niet gelijk behandeld moeten worden.
Je denkt ook dat iedereen geholpen kan worden door een psycholoog bijv. vanwege mentaal niet goed gefunctioneerd zijn, maar er zijn zo erg veel mensen die zulke erge misdaden begaan die je genoemd hebt waardoor je niet genoeg mensen hebt die kunnen helpen. Een paar kunnen er geholpen worden maar iedereen is anders en zal niet ineens goed gaan functioneren.
De mensen die een erge misdaad begaan hebben familie, kinderen etc. maar daar moeten ze eerder aan gedacht hebben voordat ze eraan begonnen.

Plaats reactie