Nederlandse verzorgingsstaat

Dit is het forum voor alle (voor)examenkandidaten die nog iets aan hun Maatschappij 2014/2015 moeten doen.
Plaats reactie
Bram
Berichten: 7
Lid geworden op: 27-11-2014 18:23

Nederlandse verzorgingsstaat

Bericht door Bram » 09-02-2015 10:04

De Nederlandse verzorgingsstaat staat onder druk. De overheid geeft momenteel vorm aan de totstandkoming van een participatiesamenleving. Dit houdt in dat burgers elkaar meer moeten bijstaan en de overheid zich terugtrekt. Maar voor mensen met een baan is er vaak weinig tijd om bijvoorbeeld zorgtaken op zich te nemen. De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor een radicaal ander idee om de verzorgingsstaat anders in te kleden, het zogeheten basisinkomen. Dit houdt afschaffing in van de bijstand en veel andere sociale voorzieningen en bijbehorende regelgeving door toekenning van een vaste maandelijkse bijdrage voor iedere Nederlander waardoor burgers hun prioriteiten anders kunnen inrichten. Gratis geld, in feite. De stelling luidt: Nederland doet er goed aan om een basisinkomen in te voeren voor iedere staatsburger.

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Er moet geen basisinkomen komen!!!

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 12:43

Beste Bram,

Ik ben het he-le-maal niet eens met je stelling!! Ik vind dat mensen die geen degelijke opleiding hebben gehad geen recht hebben op een basisinkomen. Nog minder recht, hebben mensen die geen studie hebben gevolgd en geen baan hebben. Er zijn veel mensen die hard hebben gestudeerd, om een goede baan te krijgen of die kei hard werken voor een minimum inkomen. Dit is hoe de maatschappij werkt.

Het zou niet eerlijk zijn als mensen die niet werken 'gratis geld' zouden krijgen. Mensen zullen lui worden, omdat ze van hun 'gratis geld' toch rond kunnen komen en studie zal hierdoor minder belangrijk worden. Veel mensen zullen van dit gratis geld profiteren en stoppen met hun baan. Wie wilt er nog werken als je toch gratis geld kan vangen?!

Ik denk dat Nederland uiteindelijk een overmaat een banenaanbod zal krijgen, er enorm veel migranten zullen komen die van het gratis geld genieten en Nederland op den duur gewoonweg DOM gaat worden, omdat studie en werk minder belangrijk gaat worden.

jules
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-12-2014 13:57

Bericht door jules » 24-02-2015 16:01

ik ben het niet eens met de stelling het zal mensen minder motiveren om een baan te zoeken en te gaan studeren . we hebben op dit moment al een geld tekort en ik denk dat dit alleen maar erger zal worden.

hcptrs
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-12-2014 15:44

Originaliteit

Bericht door hcptrs » 24-02-2015 18:31

Beste Jules,

Tot mijn spijt moet ik je er toch op attenderen dat jou reactie op deze stelling niet erg origineel is… Zoals je bij mijn bericht kan lezen zeg ik ook al dat (ik citeer) ' er een overmaat aan banen aanbod' ' stoppen met hun baan'. Zou dit een toets zijn, zou je gefraudeerd hebben.

Altan
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-12-2014 19:59

Bericht door Altan » 11-03-2015 22:11

Bram,

Hoewel de rijken iets meer van de verzorgingsstaat profiteren dan de armen, betalen de rijken, in ieder geval wel zo zeer meer belasting. Het feit dat de rijken veel belasting betalen, volgt niet dat de armen daar profijt van hebben. Ook de armen hebben waarschijnlijk niet zoveel profijt van de verspillende overheidsuitgaven dat dat een halvering van hun inkomen goed maakt. Ook de sociale zekerheid is zo wel verspild. Sommige uitkeringsontvangers die best zouden kunnen werken, nemen geen baan omdat ze dan hun uitkering verliezen. Ze verkiezen rust en veel vrije tijd boven hard werken voor wat meer geld.

quirine
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-12-2014 15:49

Bericht door quirine » 12-03-2015 11:26

Beste Chen, Jules en Altan,

De discussie over het basisinkomen woedt volop in Nederland. Van links tot rechts schuiven de vooroordelen over tafel.

Het basisinkomen is een maandelijks onvoorwaardelijk geldbedrag dat aan iedereen individueel wordt uitgekeerd, en is ten minste hoog genoeg om sober in je levensonderhoud te kunnen voorzien.

Een misverstand betreft de financiering van een basisinkomen. Het zou te duur zijn om iedereen van een fatsoenlijk basisinkomen te voorzien. Hier gaat men voorbij aan een belangrijk stuk economische theorie. Het basisinkomen is een zogenaamde ‘overdrachtsuitgave’ van de overheid. Dat betekent dat de maatregel ons als samenleving als geheel in directe zin niets kost. Het basisinkomen zorgt voor een herverdeling van geld over de samenleving, maar de samenleving in zijn geheel gaat er netto niet op achteruit. Dit betekent niet dat er geen transacties hoeven plaats te vinden om een basisinkomen te financieren. Er zullen natuurlijk extra belastingen geïnd moeten worden. Maar deze belastingen komen direct weer terug bij de belastingbetalers, in de vorm van een basisinkomen. En dus blijven we met zijn allen precies even rijk, indirecte positieve en negatieve effecten op de economie buiten beschouwing gelaten.

Het basisinkomen is een idee dat zowel links als rechts op steun kan rekenen. Het basisinkomen kost ons als samenleving als geheel niets. Of zo’n basisinkomen wenselijk is, zal afhangen van de indirecte effecten die het teweegbrengt, de positieve en de negatieve. Er zullen experimenten nodig zijn om daarover enig uitsluitsel te kunnen geven.

Iedereen die er om vraagt zal 'gratis geld'krijgen, en ja sommige mensen zullen daar lui van worden en leven van dat geld wat ze krijgen.
Maar is dat niet iets wat we nu ook al met de uitkeringen bereikt hebben?
Wil je meer geld dan het sobere basisinkomen, dan zul je er zelf voor moeten werken!!
Het beetje basisinkomen wat je nu zal krijgen zal voor de werkende mensen zorgen dat ze zich misschien een dag vrij in de week zullen kunnen veroorloven en meer tijd met de kinderen, of in de naasten zorg kunnen besteden.
Al met al vind ik dat we het basisinkomen zeker een kans kunnen geven voordat we het idee volledig van de baan vegen!

Plaats reactie